>>L0ve is the Masterkey that Open the Gates 0f Happiness<<

Tuesday, 26 April 2011

Cantik.......

         Fitrah manusia menyukai kecantikan dan inginkan kecantikan. Cantik itu adalah anugerah. Namun, percaya atau tidak, cantik itu juga sebenarnya merupakan satu ujian. Tetapi perlu diingat bahawa cantik itu adalah amat subjektif.
         Barangkali ada yang memiliki wajah cerah dan licin tetapi tidak nampak seri, barangkali ada pula yang gelap dan biasa sahaja tetapi begitu manis dipandang.
Cahaya iman mungkin?
Berbalik kepada tajuk. Cantik adalah ujian. Mengapa begitu?
Cantik sebagai anugerah
1. Meningkatkan rasa syukur
2. Keyakinan diri tinggi
3. Sedap mata memandang
4. Maintanance rendah (sepatutnya)
5. Apabila dikecapi apabila sebelumnya biasa-biasa
Si cantik yang mempunyai wajah licin bersih, pastinya akan bersyukur kerana tidak perlu berat kepala memikirkan bagaimana untuk mengatasi masalah kulit sekaligus mengurangkan kos perawatan muka dan sebagainya. Begitu juga akan membolehkan si cantik yakin melangkah.
Dan paling boleh dianggap sebagai anugerah sekiranya mereka yang boleh dianggap biasa sahaja sebelum ini, kini dianugerahkan dengan rupa paras menarik. Pasti ramai yang mula tertarik.
Cantik sebagai ujian
1. Dijadikan bahan komersial
2. Disayangi hanya kerana rupa
3. Menimbulkan riak dalam hati
4. Apabila nikmat cantik ditarik sekelip mata
Si cantik biasanya menjadi pilihan untuk melariskan pelbagai produk di pasaran. Tidak kira bagi pengiklanan produk kecantikan, produk kesihatan hatta produk deodorant lelaki pun menggunakan si cantik sebagai pelaris, tidak semena-mena sahaja deodorant itu perlu diedarkan oleh si cantik sebelum sampai ke tangan si lelaki pemakainya.
Pakaian? Peluk cium usah kira, penambah saham dosa. Oh, tiada kerja!
        Si cantik juga seringkali menjadi mangsa jerat cinta si jejaka yang mementingkan rupa semata-mata. Apabila cantik itu hilang, maka hilanglah cinta Sang Pencinta juga. Bukankah itu juga satu ujian? Lebih baiklah mereka yang sederhana paras rupa, yang diyakini disayangi bukan kerana rupa semata-mata.
        Riak pula? Seringkali wujud rasa iri hati di kalangan sesetengah individu yang berasa kurang senang dengan kecantikan yang dimiliki orang lain, dan seringkali juga wujud segelintir si cantik rupa yang memandang rendah pada yang lain hanya kerana mereka memiliki aset wajah menarik.
         Apa pun, ujian terbesar ialah apabila kecantikan itu ditarik dan hilang sekelip mata. Hilanglah keyakinan diri, hilanglah semangat, dan tidak mustahil hilanglah sebahagian besar mereka yang seringkali menjadi pendamping selama ini.
Kesimpulannya, bersyukurlah dengan apa yang ada kerana semuanya tidak kekal selamanya.

Bla bla bla.......

Assalamualaikum...

Jumpe lg d entri yg baru..arini study agy kt library..smlm baru lpas 2 paper..s0k paper enterpreneurship plak...nk study p0n da mls..tp klu d0k umah k0mp0m td0 jek...xpe la, wt sl0w2...(semangat t0k diri sendiri)..huhu

X saba asenyer nk cuti...tp 2 la, risau gak, tj0k tesis x appr0ve agy...ble la di0rg nk meeting pasal taj0k ni???pnt la tunggu...at least klu da dpt tj0k bley wt sket2...xde la terbeban sgt sem dpn...cuti ni p0n xde la b0ring sgt klu ade keje nk wt...nk wt cane, da pengurusannya agak lembab..huhu..da la, xm0 cite bnde ni agy..

Ari ni nk mkn ape yer??sjak2 musim study week smpai la ke exam ni, bnyk ben0r mkn skrg...tnpa batasan..haha...risau gak..k0n0n nk diet, tp melantak jer...yela, study jer msti lap0..hehe..nk plak jwb s0klan exam, mkin bertambah kebulur la gamaknyer...xpe la, yg penting chat...bt0l x???

0k la, membebel jek dr td..lenkali la smb0ng agy...tataa.....assalamualaikum...

Thursday, 21 April 2011

Pisang G0reng...enaknyer....!

Hai kwn2....Assalamualaikum...

Urm..mas0k arini da 2 ari study kt library...cejuk, ant0k, lap0, sume ade..smlm seludup kekacang, arini siap bwk air, kuaci agy..hehe..relax la ye librarian...d0k tmpt sesej0k ni cpt lap0, nk plak ngadap buku jek..hek3...urm...ble time wktu rehat(rehat wt sndiri) mule la mencari2 sesuatu untuk d kunyah..nk p mkn mls, agy p0n pagi td da breakfast r0ti cnai tel0..marvell0us!
R0ti tel0..nyummy!
teh 0 ais kegemaran..




















Mane lg tmpt yg d redah klu bkn kafe cansel0ri...hehe..crik pisang g0reng...mmg melet0p!1st time ase semalam, sdapnyer!!mkn cm x ckup plak..arini beli agy...da kekenyangan ni..alhamdulillah.....hehe

cansel0ri usim...

Beli pisang g0reng kt bwh 2 la...bt0l2 dpan kaunter bendahari..sape yg teringin mkn tp xde 0r x bwk duet, bley la pinjam kt kaunter 2..jgn lupe amik n0mb0r yer..hehehe





Ni la pisang yg sedap 2...l0ve it!





Ni la pisang g0reng yg d cakapkan td 2..nmpk sdapkan!mmg sdap p0n..mate p0n tetibe layu...nk rehat sat la kt surau..then, baru la semangat sket nk study..hehe..kay la, lenkali samb0ng cite agy..

Assalamualaikum...:))




















Wednesday, 20 April 2011

Ser0n0knyer!!!

Assalamualaikum....

Lame rasenyer x update bl0g ni..pdhal x smpai seminggu p0n..hik3..urmm..skrg ni tgh musim study week, s0 kene la belek2 buku..tinggalkan bl0g ni seketika..tgk kjap2 bley la...sementara nk tunggu s0lat z0h0r, sempat agy la tmbah entri kt cni...nk cite pe yer??

Ari minggu yg lepas p rehlah (picnic) ngan kengkawan..1 kete jek..saje2 je p0n, x sangka jd pegi plak..mule2 ingat nk p ulu bend0l, tp 0rg ckp da tercemar..s0, plan p0n bertukar..ktrg p Sg. Tekala..ktrg mmg sume x pnh pegi, tp alhamdulillah la x sesat..x smpai sejam ktrg da smpai..ari minggukan, mmg ramai 0rg..s0n0k gak la, makl0m la da lame x berendam dlm air..hehehe..dpt terap0ng skjp p0n jd la..


Sg. Tekala
Mmg kjp p0n, blik 2 singgah sh0pping kt tesc0 Semenyih..alang2 nk singgah s0lat, sh0pping skali..bkn ape p0n, sh0pping alat2 tulis..menjelang nk exam ni, baru la seb0k nk crik pensel, pen, ke mane..huhu
Tesc0 Semenyih
Then, nak cite pasal semalam plak..Semalam p tgk cite scre4m...seramnyer...huhu..da la jrg tgk cite seram2 ni, apatah lg cite antu, mmg menjerit la gamaknye..hehe..tp s0n0k gak...makl0m la, 0rg blanjer...
scre4m

Siap blanje mkn Rasamas agy..mmg sedap!hehe..rezeki jgn d t0lak, musuh plak jgn nk gatal2 crik, mmg padah la jwbnyer...

chicken ch0p rasamas
Sambil2 d0k dlm library ni, s0n0k gak tgk gelagat 0rg yg lalu lalang...study x seberape, mate jek melilau..mul0t plak meng0mel jer..tp sekurang2nyer ade gak input yg mas0k..klu study kt umah, k0mp0m zzZzZzzz....

Asenyer smpai cni dulu la..seruan azan da memanggil2 tu...jmpe d entri yg akan datang..

daaa, assalamualaikum...>_<



Monday, 18 April 2011

KURNIA...

N0h Hujan & Mizz Nina
Dengarkanlah lagu dulu
Tinggalkanmu itu menunggu
Jangan biarkan hati
Dikunci oleh rasa benci

Resah yang tiada henti
Bila kau melangkah pergi
Apakah yang harus ku lakukan
Untuk merubah hatimu

Kurnia bagaikan khayalan
Takkan ku lepas walaupun apa yang mendatang
Kurnia bagaikan khayalan
Ku takkan lepas walau hanya khayalan

Senyumanmu igauanku
Tiada yang setandingmu
Suara yang bermain
Memanggil-manggil namaku

Pintaku cuma jangan pergi
Tak bisa berasingan jauh oh darimu

Bilakah oh nanti akan pergi
Berlari biarkan pergi
Buat selamanya biar kita berdua disinari
Oh mentari oh mentari

Mizz Nina feat Noh Hujan

Thursday, 14 April 2011

Semakin hampir..??

14hb April 2011...6-7 ptg...kls halaqah-merupakan kls t'akhir aku t0k sem ni...alhmdulillah, lega...tp n0te halaqah plak x siap agy...adehh!!s0k ptg baru anta..lega tp tk0t gak, maklum la final exam da dekat..x tau la cmne ti...x start study agy...tpkan, start dr sem lpas study week da x pnh blik..klu blik, k0mp0m x bkak buku langsong....huhu...tinggal sem dpn jek nk study, pas2 praktikal...kene tingkatkan usaha agy nih!urmm...nk wtpe ye pas2??kene plan awal2 ni...huhu..mate p0n da mule ngant0k ni...s0k nk bg0n pepagi, baru la segar je spnjang ari..hehe..kay la, ti smb0ng entry yg laen plak yer..daa, nite2 sume...assalamualaikum..

Tuesday, 12 April 2011

Sabar itu indah...

kdg2 em0si kte x stabil...terganggu, stress..ble da stress, mule la nk angin 1 bdn..mcm2 bnde yg berada d sekeliling kte ni bley meningkatkan kemarahan..tp kte tau ke ape kesannye ble kte marah??x el0kkan marah2..lgp0n ble kte marah, kte x mampu t0k mengimbangi baik & buruk sesuatu perkara 2...nak tau cmne nk kawal kemarahan???

apsal x phm2 hah???

kt cni ade beberape tips yg bley kawal kemarahan drpd tr0s meledak:-

1) istighfar.
(ASTAGHFIRULLAH HAL AZIM..) mengucap beberapa kali..

2) klu time marah 2 tgh berdiri, tr0s amik p0sisi duduk.
ia bertujuan supaya lebey relax...

3) fikirkan kebaikan 0rg tersebut.
teliti pula kelemahan diri..mungkin ia hanya salah faham..

4) berwuduk.
marahkan dtgnye dr SYAITAN..SYAITAN pula dr api..s0, wuduk la t0k ilangkan kemarahan..

5) amik vitamin.
vitamin yg d maks0dkan kt cni adalah berZIKIR, berD0A, @ memBACA al-QURAN..ini kerana hati yg bersih & sihat akan membawa kpd fikiran yg p0sitif..

"Carilah hatimu di tiga tempat..Temui hatimu ketika membaca Al-Quran…Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat…Jika tidak kau temui juga, carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati..Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati-Imam Ghazali



her: ble marah je rase nk mkn bnyk2..huhu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...